שיעור 2. תנועות לאומיות באירופה, 2010

התנועות הלאומיות שהתגבשו באירופה ובארה"ב במאה ה -19

המעבר לחברה לאומית החל עם ההחלטה של בני אדם ליצור מסגרת חברתית המתבססת על אמנה חברתית מוסכמת.

  • הדוגמה הראשונה של מעבר לחברה מוסכמת התרחשה בארצות הברית. בארצות הברית החברה הייתה חברת של מהגרים שהגיעו ממדינות אירופה וביקשו להקים חברה חדשה המתבססת על ערכים חדשים ורצון חופשי. ב 1776 הכריזו המושבות הבריטיות באמריקה על התנתקות מבריטניה בשם החיפוש אחרי הנאורות.

כך נפתחת מגילת העצמאות של ארה"ב: "מקובלות עלינו אמיתות אלה המובנות מאליהן, שכל בני האדם נולדו שווים ובוראם העניק להם זכויות שאי אפשר לשלול מהם ובהן הזכות לחיים לחירות והזכות לחיפוש אחרי האושר. ולצורך הבטחת זכויות אלו מקיימים בני האדם ממשלים היונקים את סמכותם בדין מהסכמת הנמשלים".

  • בסוף המאה ה -18 התרחשה בצרפת המהפכה הצרפתית, כאשר הציבור הרחב, ההמון התקומם נגד הסדר החברתי הקיים, וקרא להגדיר מחדש את זכויות האדם ואת היחסים בין האזרח לבין השלטון.

בשם החיפוש אחרי "חירות, שוויון ואחווה" החלה המהפכה. ב14/6/1789 לאחר שנרגעה המהומה ישבו הצדדים וניסחו הצהרת זכויות אדם חדשה ומוסכמת.

" נציגי העם הצרפתי, שהתכנסו וכוננו אסיפה לאומית, סבורים כי אי ידיעת זכויות האדם, הזנחתן או הזלזול בהן מהווים את הגורם היחידי לצרות הציבור ולשחיתות ממשלות.

…כל בני האדם נולדים ונשארים תמיד חופשיים ושווי זכויות, ההבדלים החברתיים  יכולים להתבסס רק על תועלת הכלל. מטרת כל התאגדות פוליטית היא השמירה על זכויות האדם הטבעיות  והנצחיות: זכויות אלה הן החירות, הקניין, הביטחון וההתנגדות לדיכוי. מקורה של כל ריבונות הוא, לפי מהותו, באומה. שום גוף אינו יכול להשתמש בסמכות השלטון שאינה נובעת במפורש מן האומה.  … החוק הוא ביטויו של רצון הכלל" . ( א'. סובול)

הצהרת זכויות האדם הייתה למעשה הבסיס לשינוי בצרפת. ההצהרה הגדירה את זכויות האדם, כחלק מזכויות העם, הגדירה את סמכויות השלטון במדינה והגדירה מהו רצון העם = החוק.

הצהרת זכויות האדם קבעה שהמלך, הוא הרשות המבצעת והוא נבחר לתפקידו על ידי העם. ההצהרה קבעה שהאסיפה הלאומית היא הרשות המחוקקת, מתוקף בחירתה וייצוג העם וקבעה מהן הזכויות הטבעיות: חירות, שוויון וחיים. ההצהרה שללה את המעמד המיוחד של הכנסייה וקבעה שהכמרים הם עובדי מדינה החייבים לשמור ולטפח את ערכי הלאום, האומה.

כדי ליצור חברה צרפתית חדשה ומאוחדת תחת ערכים חדשים החלו ליצור סמלים לאומיים כמו: דגל המהפיכההטריקולור, שהפך לדגל צרפת, ההמנון המהפכה המרסייז, שהפך להמנון הצרפתי, יום המהפכה הפך לחג לאומי של צרפת. מרכיבים נוספים כמו אנדרטאות, מצבות זכרון, פסל החייל האלמוני שנועדו לציין אירועי זכרון משותפים שימשו לחיזוק רעיון הלאומיות.

סמלים לאומיים הפכו לאמצעי לחינוך וליכוד החברה מחדש סביב  ערכים חדשים, כדי ליצור חברה לאומית מלוכדת.

חזרה להיסטוריה א

פוסט זה פורסם בקטגוריה היסטוריה א, שיעור 2. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה